چون خداوند خیری را برای بنده ای اراده کند او را علاقمند به تعمق در دین می کند.
(بحار الانوار، ج1، ص 217)
در تفکری که از سقیفه شروع شد، قرآن وسیله ای برای امور دنیایی گشت و لذا آن جا که تصور می شد قرآن جواب گوی امور آن دنیایی که آن ها برای خود تنظیم کرده اند نیست، دستورات آن را رعایت نمی کردند.
پس از پنجاه سال از هجرت رسول خدا عده ای از مسلمانان حاضر شدند دست به کشتن کسی بزنند که معتقدند رسول خدا در مورد او و برادرش سفارش ها کرده ...
اینطور نیست که منکر سخن حضرت سید الشهدا بودند، مشکل آن بود که در فرهنگی قرار داشتند که رعایت سخن رسول خدا را مصلحت نمی دانستند و این آن فرهنگی است که در سقیفه ظهور کرد.
افزایش میزان یک خاصیت در یک نقطه، موجب افزایش میزان همان خاصیت در نقاط مجاور می شود.